Rozmówki wiejsko-miejskie
Pogrzeb dziadka Stanis³awa Staniszewskiego - Antoniego Olejnika.
Rodzina czeka na wyprowadzenie zw³ok. Wilków 1944
¬ród³o: Archiwum Muzyki Wiejskiej. Oryginalne zdjêcie czarno-bia³e, koloryzacja: Katarzyna Rosik.
Nasta³y d³ugie, zimowe wieczory. Coraz krótsze dni, coraz mniej li¶ci na drzewach. Si³± rzeczy, my¶li kr±¿± wokó³ przemijania, wokó³ tego, co nieuchronne i spraw ostatecznych.
¦mieræ sta³a siê w ostatnich dekadach tematem tabu. Rozpacz i ¿a³oba sta³y siê do¶wiadczeniem spychanym do sfery prywatnej, z którym musimy sobie radziæ sami, z pomoc± terapeutów i psychiatrów. ¦mieræ coraz czê¶ciej wydarza siê w samotno¶ci, zamkniêta w szpitalach, w uporczywej terapii, za¶ ostatni± pos³ugê zmar³ym sprawuj± obcy ludzie w przemys³owych zak³adach pogrzebowych.
Zapraszamy Was do rozmowy na temat ¶mierci, obrzêdowo¶ci pogrzebowej i zadusznej. Wychodzimy z za³o¿enia, ¿e otwarte i czu³e rozmowy o ¶mierci s± nam potrzebne, ¿eby przywracaæ jej w³a¶ciwe miejsce w naszej ¶wiadomo¶ci i w naszym ¿yciu. Wierzymy, ¿e ¶wiadomo¶æ ¶miertelno¶ci nadaje naszemu ¿yciu i relacjom g³êbsze jako¶ci i jest ¼ród³em ¿ywotno¶ci.
Mówi±c s³owami Marii Janion, zaproszenie do rozmowy wynika z potrzeby przywracania nam wszystkim prawa do bólu i umiejêtno¶ci prze¿ywania go oraz towarzyszenia innym w do¶wiadczaniu bólu. Jak powiedzia³a Maria Janion w wywiadzie dla Wysokich Obcasów o ksi±¿ce „¯yj±c tracimy ¿ycie”: Jeszcze nigdy nie byli¶my pod tak silnym naciskiem kultury masowej, która przedstawia taki obraz ¿ycia, jak by¶my tego ¿ycia w ogóle nie tracili. Stwarzanie obrazu ¿ycia bez utraty to jej podstawowe oszustwo.
Przyjrzymy siê poma³u zanikaj±cym wiejskim praktykom pogrzebowym i zadusznym. Zadamy sobie nie³atwe pytania o to, jak chcemy towarzyszyæ umieraj±cym, jak ich ¿egnaæ, jak widzimy swój w³asny pogrzeb. Co chcemy zachowaæ z dziedzictwa praktyk wiejskich? Czego nie chcemy? Co jest mo¿liwe w warunkach miejskich?
●
Do rozmowy zapraszaj±:
● Anja Franczak
Kulturoznawczyni / towarzyszka w ¿a³obie. Autorka blogu „Sprawy Ostateczne”, na którym pisze o tematach zwi±zanych z umieraniem, ¶mierci± i ¿a³ob±. Obecnie w trakcie szkolenia na doulê umierania. Za³o¿ycielka Instytutu Dobrej ¦mierci.
● Katarzyna Jackowska-Enemuo
¦piewaczka / muzykantka / opowiadaczka ba¶ni. Autorka strony „Nieuchronne.pl”, na której poprzez muzykê i opowie¶æ mówi o do¶wiadczeniu ¶mierci i utraty istoty najbli¿szej, dziecka. Na tej stronie dzieli siê swoim oswajaniem ¶mierci.
● Anna Jurkiewicz
Antropolo¿ka / ¶piewaczka. Wspó³twórczyni projektu „Pie¶ni do ¶mierci” - grupy ¶piewaczej dokumentuj±cej i praktykuj±cej pie¶ni pogrzebowe Mazowsza Wschodniego. Wspó³za³o¿ycielka Ziemskiego lamentu.
● Marta Tarnowska
Socjolo¿ka / uczennica kurpiowskich ¶piewaków pogrzebowych. Wspó³za³o¿ycielka Ziemskiego lamentu, ¶piewaczej praktyki pie¶ni pogrzebowych w wyborze odpowiednim do op³akiwania katastrofy klimatycznej. Wiceprezeska Forum Muzyki Tradycyjnej. Cz³onkini kolektywu Instytutu Dobrej ¦mierci.
●
PI¡TEK
04.12.2020
17:50—18:00 rozgrzewka techniczna
18:00—21:00 rozmowa (z przerwami)
Rozmówki odbywaj± siê w niezobowi±zuj±cej atmosferze.
●
Interaktywne spotkanie dyskusyjne odbêdzie siê na platformie ZOOM.
¯eby wzi±æ udzia³ w rozmówkach nale¿y mieæ mo¿liwo¶æ po³±czenia siê zarówno audio, jak i wideo.
Uczestnictwo bezp³atne, liczba miejsc ograniczona. Prosimy o zapisy przez FORMULARZ.
Potwierdzenie rezerwacji miejsca wysy³amy najpó¼niej w ci±gu 48h od otrzymania zg³oszenia.
● ● ●