Gazetka nr 39, czwartek 23 stycznia 1997

(1979 sw w tym tekcie)
(4413 odson)   Strona gotowa do druku




obrazki/korzenie/korzenie.jpg

Biuletyn Domu Taca

D

z

i

Oj Glino, moja Glino, ty marna wioseczko...

Zawitaa do nas najsynniejsza z grajcych na Mazowszu kapel weselnych - Kapela Metw z Gliny (rawskie). Na skrzypcach gra w niej Kazimierz Meto (ur.1922), na basach Jzef Meto (ur. 1939) a na bbnie gra jeszcze do niedawna Jzef ucka (nie wiemy kto dzisiaj panu Mecie zabbni). Kapela gra repertuar bardzo dawny, zwaszcza nie syszalne ju prawie dzisiaj mazurki. Do kapeli przypiewywaa niegdy synna Anna Koprzkowa (Koprek). piewa take ona Pana Mety - Anna Meto, ktr moe dzi zobaczymy.

Pan Jzef Meto zna ogromny repertuar oberkw, polek... Znany jest z tego, e rzadko powtarza te same melodie, przypomina za sobie wci nowe do zagrania. Jzef Meto jest za to w opinii Andrzeja Biekowskiego (specjalisty od muzykantw mazowieckich) najlepszym basist Polski Centralnej. A Kapela jest zdobywc Zotej Baszty na festiwalu w Kazimierzu.

 

To, co bdzie

Za tydzie zagra na Jezuickiej Kapela Domu Taca. Najchtniej graj ... do taca: oberki, mazurki, kujawiaki, kujony, polki, walce. piewaj pieni polne, lene i dziadowskie. Ucz si od wiejskich muzykantw, piewakw i piewaczek, korzystaj z zapisw Oskara Kolberga i nagra Andrzeja Biekowskiego. Chc pozna pradawn wiejsk szko muzykowania i zachowa jej cudown prostot przekazu.

To, co byo

Szwed w Domu Taca

W sobot powitalimy na lotnisku przylatujcego ze Sztokholmu Andersa Hammarlunda z Radia Szwedzkiego. Pisze on ksik o yciu muzyki i kultury tradycyjnej wspczenie. Jeden z rozdziaw bdzie powicony ruchowi "revival" w Polsce i zespoowi "Bractwo Ubogich" . Z zespou tego wywodz si m.in. Janusz Prusinowski, Remigiusz Mazur i Agata Harz - wspierajcy Dom Taca swoj muzyk, ideami i piewem.

W poniedziaek odbyo si seminarium dla studentw Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego prowadzone przez prof. Ann Czekanowsk, na ktrym wykad w jzyku angielskim wygosi dr Hammarlund. Dzisiaj witamy go wrd nas w Domu Taca. Dzikujemy za pyty z ludow muzyk szwedzk - bdziemy sucha. Wkrtce postaramy si zamieci opis poniedziakowego referatu miego gocia zza morza.

Katarzyna Andrzejowska

Skrzypce same gaday

W zeszym tygodniu gocilimy Kapel Piotra Gacy ze Rdzowa. W skad kapeli wchodz take Stanisaw Ciarkowski - bben i Stanisaw Gaca - harmonia. Pan Piotr Gaca opowiedzia mi histori swoich dawnych skrzypiec, ktre straci w czasie wojny. Skrzypiec mia w swoim yciu kilkanacie lecz tak jak te pierwsze - adne mu ju nie gray. Jak wyszed na scen gra - to same mu gaday.

"Bo ja miaem skrzypce - co mi ich partyzanty zabray. Bandziory. Jak przyszed, luf wsadzi we drzwi, to mwi tak: "Krew si leje, a wy gracie!". A ja graem po weselach, po zabawach, wszdzie. Za okupacji jeszcze. No i [mwi]: "Prosz da te skrzypce". Wsadzi luf we drzwi, nie pokazywa si wcale. I ojciec musieli te skrzypce wyju i da. I dali i zabro i poszed. Jemu si nie podobao [e ja gram]. To byo " nastawienie".

Ja wzioem zadatek na wesele do obcego czowieka, a mj kuzyn yni sie tak, e trzy zapowiedzi razem i uod razu lub. Przyszed w ostatniej chwili, ebym mu gra na tym weselu. No to ja ni mogem, bo tamtemu gociowi nie mogem zadatku uodda. Musiaem gra na tym weselu, gdzie zadatek wzioem. Kuzyn kuzynem, ale tak wyszo, e trzeba si byo popieszy, zrobi to jak trzeba, ebym mg gra. To on powiedzia, e mi sie odsuy tego, odbije mi to. "Nie bedziesz grywo" - mwi na mnie, od razu tak, e nie bd. Trudno - sie mwi [...].

Postraszy, e nie bde grywa, bo mi zabierze skrzypki. No i zabra. Nie zabra [sam] ale nastawi tych partyzantw. Przyjechali wozem, na deskach takich, na biaym koniu, na podwrko zajechali. Jedyn zaro na podwrko strzeli z tego karabina, cy tam, co tam mia. A tyn z automatem na wierzchu wstawi lufe no i "prosz zda skrzypce". I po krzyku. Ja sobie zaro pojechaem i drugie skrzypce kupiem i graem. Ale ju nie takie byy, jak tamte."

rozmawiaa Katarzyna Andrzejowska

O tym, jak to Dom Taca w telewizorze si pokaza

Niniejszym donosz wszystkim nie zorientowanym, e bylimy w telewizorze. A miao to miejsce w poprzedni niedziel. Nasze gby mona byo zobaczy w programie "Swojskie Klimaty" (1TVP, 14.45). Domotacowe stadko liczyo 14 sztuk, wic wybaczcie - nie podam tu kompletnej listy. Zamys programu by na pozr zaskakujcy: pokaza dwa sposoby zabawy: masowy i nowoczesny (to nie nasz, niestety...) oraz elitarny i "tradycyjny" (tradycyjny specjalnie w cudzysowie, bo jaka to nasza miastowa tradycja?) Sowem - techno i my.

Czy wiesz, jak wyglda nagranie programu na ywo? Jeli ma si zaczyna kwadrans przed trzeci to przychodzi si na jedenast, czeka ptorej godziny, a wszyscy si zejd. Nastpnie ma miejsce pgodzinna dyskusja (pewnie czwarta lub pita) nad scenariuszem, po ktrej mamy ju orientacj: najpierw czowka, potem gadanie z nami, film, gadanie z nami i z technowcami, taczenie, gadanie, film, muzyka techno i koniec. Jak ju si dogada reyser z prezenterem i z naszym Jasiem, to zaczyna si prba. Po prbie p godzinki dla soninki. A potem wszyscy dostaj szczkocisku (prcz Antka, ktry jak tylko zobaczy, e go kameruj od razu przedzierzgn si w rasowego kocura i zacz podszczypywa swoj ssiadk - przemilcz kogo). Zaczyna si program na ywo!

W imieniu Domu Taca bili pian Kasia Leeska, Jasio Prusinowski i Remek Hanaj. Remek upatrywa rdo tego naszego zboczenia z kursu na Nowy Wspaniay wiat w ywych wizach rodzinnych ze wsi. Jasio z kolei wysun tez, e my i ci, co lubi techno mieszkamy na rnych planetach. Jasiu! Planeta jest ta sama - jedna fizyka i fizjologia ogranicza nas wszystkich. Nawet psychika jest ta sama - szukanie wsplnoty, potrzeba zabawy i ucieczki od codziennoci. Kasia, mimo wczeniejszych pomrukw o swoim braku tolerancji wobec zjawisk typu techno, traktowaa je z najwiksz wyrozumiaoci. Jednak twarz i barwa gosu zdradzaa, e nie przychodzi jej to atwo.

Technowcy (didej Marcel i pani, ktrej nazwiska nie pamitam) zwracali z kolei uwag na to, e to oni s norm dzisiejszego wiata i wskazywali na pewne podobiestwa w sposobie zabawy dawnej wsi i stylu techno. Ta sam cel (zabawa) osigany w podobny sposb (transowy taniec). ywa relacja sprzga wirujcy (wijcy si) tum z kapel (didejem). Pani od techno powiedziaa nawet, e jeli kto chce, to moe taczy parami - ale mi to nie pasuje do tendencji naszego wiata do wyobcowania, eliminacji komunikacji poprzez zmys dotyku. wiata przyjani wirtualnej.

Jeli nie syszae(a) muzyki techno - nie masz czego aowa. Jest to rytmiczne do szybkie upanie wzbogacone o "efekty". Co takiego: zium ziuuuum du ziummm du ... Po gbokim namyle doszedem do wniosku, e to z zaoenia nie moe by dobra muzyka. Tu w ogle nie chodzi o muzyk. To tylko przekazywanie malutkiej rubce wielkiej maszyny rwnego pulsu. Tempa w ktrym musi si znale. W jednym tempie ma odpoczywa, pracowa i robi siusiu. Co ciekawe, da si w tym tempie taczy oberka! Niektrzy z nas sprawdzili - ale Jasio w trosce o wizerunek Domu Taca nie pozwoli na pokazanie tego na wizji. Jednak sam po zakoczeniu programu akompaniowa technowcom rzeniem na skrzypach. Pomagalimy mu pitolc na cymbaach, bbenku i trjkcie. Techno akustycznie! Czy to nie oryginalny pomys?

W programie byy poza muzyk i dyskusj dwa urokliwe reportae. Niestety adnego nie udao mi si obejrze w spokoju - w studiu byo zazwyczaj duo zamieszania, jedziy kamery co rusz zasaniajc ekran. Pierwszy reporta by o starzejcym si dezmenie z Warszawy, a drugi o rodzinie Metw z Gliny. Oba nostalgicznie wracay do dawnych czasw kiedy i w miecie, i na wsi bawiono si w nieco inny sposb, bez rapu, techno i disco polo.

Co do organizacji caej imprezy, to mimo caej niechci do tego co si nazywa techno musz stwierdzi, e nie byli traktowani na rwni z nami. Nie mieli czasu na zaprezentowanie siebie, mwili krcej. Musieli trzyma mikrofon w apie bo nie starczyo mikroportw, prezentacja ich muzyki nie daa si oglda. Tak kolorowe migotanie ciapkw i trjktw na ekranie, e a oczy bol. A do tego robicy z siebie gwiazd Janek Pospieszalski, ktry w trakcie dyskusji wyranie chcia im wmwi, e s nic nie warci. Dla mnie zabrako cho migawki z imprezy techno, bo w yciu nie byem i myl e nie bd. No i wikszego szacunku do ludzi, ktrzy po prostu robi to co lubi, choby nam si to nie wiem jak nie podobao.

Ignac Gajo

Wieci

Pitek

12.40 Muzyczny atlas Polski: Z kolekcji pytowej Radiowego Centrum Kultury Ludowej - Podhale,

Poniedziaek 12.40 Muzyczny atlas Polski: Z kolekcji pytowej Radiowego Centrum Kultury Ludowej - Podhale,
15.30 Etniczne podre muzyczne: Ballady Europy (te we wtorek),
roda 12.40 Muzyczny atlas Polski: Karnawa gralski w Bukowinie Tatrzaskiej,
15.30 Etniczne podre muzyczne: muzyka europejska Romw (te w czwartek),
Pitek  12.40 Muzyczny atlas Polski: Karnawa gralski w Bukowinie Tatrzaskiej.

OGOSZENIE

Redakcja Biuletynu Korzenie powiadamia wszystkich, dla ktrych naogiem stao si czytanie przy kolacji niniejszego wydawnictwa, i ycie Biuletynu (w skrcie Biu) jest zagroone z nastpujcych przyczyn:

1. brak komputera do skadu Biu ( dotychczas uywany przez redaktora spali si),
2. brak drukarki do wydruku Biu,
2. brak chtnych do wsppracy w redagowaniu, pisaniu tekstw (z chlubnymi wyjtkami oczywicie);
3. brak odpowiedniego miejsca do powielania Biu.

Wzywamy dlatego niniejszym do pomylenia nad ratowaniem Biu przed zagad.

Jeli okae si, e w przyszym tygodniu Biu si nie pojawi na stoliku obok herbaty, bdzie to oznaczao, e wydawanie Biu zostao zawieszone z powodw ju wymienionych.

Z ukonami,
Redakcja

do pocztku gazetki


Biuletyn KORZENIE

przez Stowarzyszenie Dom Taca domtanca@domtanca.art.pl
Redaguje Katarzyna Andrzejowska, rys. Konrad Mantur,  logo Gazetki: Waldemar Umiastowski


Wspieraj nas: Gmina Warszawa-Centrum i Dzielnica rdmiecie Gminy Warszawa-Centrum, piekarnia "Kuracyjna" (pieczywo)

  

[ Powrt do Gazetka | Wykaz sekcji ]
Theme Design By SeriArt.net    Powered By Php-Nuke

=admin=

strona gwna