Gazetka nr 37, czwartek 9 stycznia 1997

(793 s³ów w tym tek¶cie)
(4202 ods³on)   Strona gotowa do druku




obrazki/korzenie/korzenie.jpg

Biuletyn Domu Tañca

Kolêdowanie na Lubelszczy¼nie

"Herody" przenios³y siê w tym roku z Kurpiów na Roztocze i powiêkszy³y swe grono o postacie Adama i Ewy oraz czarownicy. Scena rajska upadku Adama i Ewy jest dialogiem bo¿onarodzeniowym - jednym z najstarszych ¶redniowiecznych jeszcze widowisk misteryjnych. Niektórzy mówi±, ¿e kiedy¶ by³a czê¶ci± jednego wielkiego widowiska o Historii Narodzenia Pañskiego - przedstawiano wówczas ca³± historiê od Adama i Ewy, poprzez Narodzenie, adoracje pasterzy i królów, ucieczkê do Egiptu i rze¼ niewini±tek. Dialog spisany od mieszkañców okolic Zamo¶cia przedstawiany by³ przez kolêdników z Domu Tañca w go¶cinnych domostwach wymiennie ze scen± o Herodzie-okrutniku. Czêstowano nas s³odyczami, a i ma³e datki te¿ siê znajdowa³y w przepastnych spódnicach Cyganki. Do Kolêdników do³±czy³ siê "dobrowolnie" ch³opak z s±siedztwa wcielaj±c siê w postaæ synka Heroda, a na koniec sama nasza Gospodyni - jako ¯yd. A reszta uczestników wydarzenia to: Janusz Prusinowski -Heród, ¯yd, Piotr Piszczatowski - Heród, harmonia, pastuszek, Kuba Urlich - Heród i pastuszek, "¯ermena" Anna Jakowska - pastuszek, Diabe³, Kasia Do³êgowska - Diabe³ i ¦mieræ, Aneta Taraszkiewicz - Anio³ i ¦mieræ, Dorota Kolano - Cyganka, Ma³gosia Madejska - Cyganka i Anio³, Andrzej Adamkiewicz - ¯yd, Agata Adamkiewicz - wiele postaci, Ewa i Ignacy Gajo, Krysia Iwaniec - Diabe³ oraz ni¿ej podpisana - skrzypce (i kosmita).

Katarzyna Andrzejowska


Spotkania Domu Tañca w styczniu jeszcze...

w czwartki od godz. 1800 do 2130
w Warszawie, na Starym Mie¶cie przy ulicy Jezuickiej 4
w Sto³ecznym Centrum Edukacji Kulturalnej.


To, co jest

Dzi¶ witamy w Domu Tañca na pierwszej zabawie karnawa³owej. Zagra nam sprawdzona ju¿ Kapela Dobrzeliniacy prowadzona przez Józefa Bilskiego. Kapela pochodzi z okolic ¯ychlina, blisko Kutna. S± to ju¿ prawie Kujawy, ale wp³ywy muzyki ³owickiej s± tak samo silne.

To jedna z nielicznych kapel w Wielkim Ksiêstwie £owickim, która zachowa³a w swym repertuarze star± mazowieck± nutê bez stylizacji. Ich muzyka pochodzi g³ównie z regionu ³owickiego i czê¶ciowo ³êczyckiego. W repertuarze pojawiaj± siê oberki, kujawiaki, które grane i ¶piewane by³y przed i po wojnie na wiejskich weselach i zabawach. Za³o¿ycielem kapeli jest pan Józef Bilski graj±cy na skrzypcach. Na tym instrumencie gra od 8 roku ¿ycia. S³awomir Czekalski - harmonia 3-rzêdowa - umiejêtno¶ci odziedziczy³ po ojcu, z którym jako ma³e dziecko chodzi³ na ró¿ne uroczysto¶ci wiejskie, graj±c na bêbenku. Franciszek Kowalski gra na bêbnie z trójk±tem.

To, co bêdzie

Bêd± gra³y same znamienite kapele: 16 stycznia Kapela Kretowiczów i Oczosiów z G³ogowa Ma³opolskiego (tarnobrzeskie), 23 stycznia Kapela Gacy z Rdzowa (rawskie) a 30 stycznia Kapela Domu Tañca.

To, co by³o

Polesie - fotografie z lat 20. i 30.

Wystawa w Domu Polonii trwa³a przez tydzieñ od 9.XII. Ilustracjê d¼wiêkow± stanowi³y nagrania z badañ terenowych przeprowadzonych na Polesiu przez Renatê Banasiñsk±. Album z fotografiami z wystawy (autorstwa m.in. Falkowskiego, Obrêbskiego, Bochniga) mo¿na kupiæ w Instytucie Sztuki PAN.

¦wiêta wg Brody

Kolêdnicy z Wis³y, Kro¶cienka, Mordarki, Szypliszk i Su¿an oraz Warszawski Kwartet Saksofonowy.
Prowadzenie Józef Broda i Jan Popis. Studio im. W. Lutos³awskiego (dawne S-1), 5 I 1997 godz. 12.00.

¦wi±teczna moc wci±¿ chyba w nas jest, a Bo¿e Narodzenie nie sta³o siê jeszcze wy³±cznie okazj± do zarobienia wiêkszych pieniêdzy na wszelkich towarach, tak¿e "duchowych". Wszystko u³o¿y³o siê piêknie dziêki wspó³pracy ¦wi±t i Józefa Brody, dla niektórych legendarnego ju¿ muzykanta i tradycjonalisty z Koniakowa w Beskidzie ¦l±skim. Broda potrafi mówiæ o rzeczach wa¿nych w sposób nie tylko zrozumia³y, ale i zobowi±zuj±cy do w³±czenia siê w dyskusjê; to za¶ dotyczy nie tylko dzieci lecz i doros³ych. A mówi o domu, polu, mamie, muzyce, ¿yciu, listku, asfaltowym podwórku nawet, ale na pewno nie o pieni±dzach, szpanie, pozerstwie, naburmuszeniu, wywy¿szaniu siê, obojêtno¶ci i egoizmie - sprawach zdecydowanie nie¶wi±tecznych...

na dalszy ci±g recenzji Antoniego Beksiaka
zapraszamy w nastêpnym numerze Biuletynu

Kalamajka w Filharmonii

Wczoraj wyst±pi³ przed pe³n± sal± dostojnego gmachu zespó³ Kalamajka, kierowany przez Belê Halmosa - jednego z inicjatorów ruchu domów tañca na Wêgrzech w latach siedemdziesi±tych. Do Warszawy przyjecha³a kapela, ¶piewaczka i para taneczna. W Budapeszcie mo¿na ich pos³uchaæ co tydzieñ w niedziele, jak przygrywaj± na zabawach domu tañca o tej samej nazwie.

na recenzjê zapraszamy za tydzieñ

Sprostowanie

Numeracja poprzednego, wigilijnego numeru biuletynu powinna wygl±daæ tak:
Biuletyn nr 25/96 (36), czwartek, 19 grudnia 1996

 


Gazetka "Korzenie" wydawana przez Stowarzyszenie Dom Tañca domtanca@domtanca.art.pl
Redaguje Katarzyna Andrzejowska, rysuje Konrad Mantur
logo Gazetki: Waldemar Umiastowski

Wspieraj± nas: Gmina Warszawa-Centrum i Dzielnica ¦ródmie¶cie Gminy Warszawa-Centrum, piekarnia "Kuracyjna" (pieczywo)

  

[ Powrót do Gazetka | Wykaz sekcji ]
Theme Design By SeriArt.net    Powered By Php-Nuke

=admin=

strona g³ówna