Gazetka nr 15, wtorek 30 stycznia 1996

(1252 sw w tym tekcie)
(3691 odson)   Strona gotowa do druku





w Remoncie

Gdyby kto jeszcze tego nie wiedzia: "Korzenie" s imprez cykliczn (kady wtorek, drzwi otwieramy o godz. 18.30). Na nasze spotkania zgadzamy wiejskich mistrzw muzykantw, ktrzy zagraj nam tak, jak grywao si dawniej na wsi, bez stylizacji, opracowa i innych "upiksze". Jeli kto nie potrafi taczy, to nie ma si czym przejmowa, nic specjalnie trudnego - trzeba tylko chcie (zobacz rwnie haso "Dom Taca"). Jeli kto przyniesie ze sob co smacznego, np. ciasto, saatk, grzybki czy ogreczki i bdzie si chcia podzieli ze wszystkimi - przyjmiemy to z entuzjazmem. Wstp kosztuje 2,50 z., a dla urwisw do lat 9 jest bezpatny.

Dzi

..."harmonizowa" bdzie nam Jacek Haas. Mody czek majcy dusz weso, szeroko otwart dla wszystkich dobrych ludzi. W ktrego to duszy s zmagazynowane przerne melodyjki i nasze i obce. Przekona si o tym moglimy choby podczas naszej wizyty na Roztoczu, gdzie w licznej midzynarodowej asycie odstawiano Herody. Tam te z nim ubilimy to dzisiejsze granie przy dwikach tradycyjnych: polskich, ydowskich, cygaskich, bakaskich i kt wie jakich jeszcze.

Piotr z Warszawy Zgorzelski

Co za tydzie?

Czsto si zdarza e ludzie niewidomi maj wyjtkowy dar i wyczucie muzyczne. Pan Stanisaw Stpniak jest tego najlepszym przykadem. Talent ten dostrzeg jako pierwszy jego wuj Wrzosek - znany i ceniony w okolicy skrzypek. Jemu to, gdy przychodzi w goci, may Stasiek wystukiwa rytm na czym popado. Namwi on w kocu rodzicw by kupili chopakowi jaki instrument.
Zaczo si od organkw, fujarek pasterskich i skrzypiec wycitych z deski. Niedugo potem, a byo to jeszcze za okupacji 1944 roku, gdy mia 9 lat, ojciec kupi mu harmoni ptonwk, na ktrej Stasiek w cigu pierwszego dnia nauczy si kilku melodii. Tego samego roku odegra pierwsze w swoim yciu chrzciny (za placek i kiebas), a rok pniej pierwsze wesele, na ktrych grywa do dzi.
Jak energetycznie i pod nog dobywa melodi przekonali si ci ktrzy odwiedzili Dom Taca w grudniu. Tak wic - jak na karnawa przypado - bdzie tanecznie. Obery, mazury i polki bd si sypay jak z rkawa za spraw harmonisty Stanisawa Stpniaka, skrzypka Augustyna Szymaskiego i bbnisty Jzefa Lipiskiego, notabene wietnego tancerza, ktry niejednej pannie nogi i krgosup wymczy (chociaby w DT).

Piotr z Warszawy Zgorzelski

Dom Taca

Wiemy, wiemy, jest sesja, jest mrz, a tramwaje przymarzaj do szyn. Mimo to zapraszamy wszystkich na zabaw karnawaow z udziaem kapeli Stanisawa Rosiskiego. Kapela gra w skadzie: harmonia, skrzypce, bben. Bya gociem "Korzeni" w grudniu i zachwycia wszystkich co j syszeli. Taczy si przy tym piknie.
Zbliaj si urodziny Domu Taca, ktrych postanowilimy nie celebrowa, ale zrobi du caonocn zabaw. Planujemy j na sobot 10 lutego w Podkowie Lenej w tamtejszym Orodku Kultury "Koo Podkowy". Zabawa zacznie si pno, bo o godz. 21, a czas jej zakoczenia wyznacz poranne kolejki WKD

Niespodziank niech pozostanie jakie kapele bd gray przez ca t szalon noc. Dalsze szczegy za tydzie.

Katarzyna Leeska

Informacje

Z rnych rde otrzymalimy nastpujce wieci o imprezach folklorystycznych i folkowych:

  1. 1. IV Midzywojewdzki Przegld Kapel Ludowych, Bedlno, luty 1996. Tel. 214 20.
  2. 2. X Midzywojewdzki Konkurs "Ludowe obrzdy i zwyczaje", Rzeszw, luty. Tel. (0-17) 352 57.
  3. 3. Przegld Kold i Obrzdw witecznych Mniejszoci Narodowych, Wysowa, luty. Tel. (0-18) 166.
  4. 4. "Kujawskie Zapusty" - przegld zespow, Lubraniec, luty. Tel. (0-862) 326.
  5. 5. "Kumotersko gba", Zakopane, luty. Tel. (0 18) 664 63.
  6. 6. XXIV "Gralski Karnawa", Bukowina Tatrzaska, 1-4 II. Tel. (0-165) 772 21.
  7. 7. "Maska w obrzdzie" - przegld grup obrzdowych, Krakw, 8-15 II. Tel. (0-12) 22 55 62.
  8. 8. XXVIII "ywieckie gody - karnawa w Beskidach", Beskid ywiecki, 10-18 II. Tel. (0-30) 205 93.

Przygoda

Pojechalimy we troje za miasto - Monika, Antoni i ja. Ale nie do lasu, oglda tropy zajcy, lecz do ludzi - do wsi. Wie teraz jest inna ni kiedy. Domy wszystkie z cementu, azienki w kafelkach, a z pokoju dobiegaj przez cay dzie odgosy z telewizora, czsto z wideo.
My oczywicie po wideo nie przybylimy, ale aby posucha, jak graj oberki starzy mieszkacy betonowych domostw.
Na pocztku nie chciano nas za bardzo do domu wpuci sdzc, e jestemy wiadkami Jehowy. Potem jednak Starszy Pan porzuci dla nas ogldanie telewizora. W kuchni usiad z nami i wycign skrzypce - niby tylko do obejrzenia. Ale od razu brzdkn w struny i popyny pradawne melodie.
Monika muzyki ludowej NIE LUBI. Ale jak tu przy uchu muzykant zacz jej przygrywa to powiedziaa, e co tak wspaniaego jej si dawno nie przydarzyo.
Kasia Andrzejowska

Sprostowanie

Pragn przeprosi wszystkich, ktrzy poczuli si dotknici moim anonsem na temat przyjazdu na "Korzenie" akordeonisty Jacka Haasa z Poznania.
Uwaam i jest to nieporozumienie wynike z faktu, e dziaalno Bractwa Ubogich obserwowaem wycznie w roli widza i tylko z takiego punktu widzenia mogem o nim napisa.
Antoni Beksiak

Niebyo szczcia jak dziadom przed laty;
bo cho w achmanach, zbierali dukaty.
A teraz dziadw goni po ulicy
z ratusza grzesznicy.

Oj ten okrutnik, co lepy na oko,
nie widzi, e Bg jest nad nim wysoko, -
cho niby lepy, gdy dziada spostrzee,
do kozy bierze.

Tu w policyjnym inspektora biurze,
licz dziadowi jamun na skrze;
a gdy Jarzbski dziadula wychlasta,
pdz go z miasta.

Taki to zwyczaj w Radomiu nastaje;
dzi gdzie dziad pjdzie, to go kady aje:
id sobie dziadu do Dobroczynnoci,
je zup z koci.

Ka polewk je z koci dziadowi,
bo N. N. najpierw miso z kota owi.
A kiedy zupie zbywa na okrasie,
czm si dziad spasie?

Co to jest bieda, czy panowie wiedz?
sami gdy miso do koci objedz,
wyssane gnaty daj na ofiar
na zby stare.

Ju si wiat dla nas do gry przewraca,
dziad teraz grosza nawet nie pomaca;
a pomsta nasza komitet przeklina
i jego opiekuna.

Dawnij dziad wdki kwaterk wychyli
i lepij zdrowie jak zup posili.
Teraz panowie w komitecie radz,
a wdki nie dadz.

Dawnij i ksia dziadkw poywili,
gdy nie tak wino i herbat pili.
Teraz gdy ksia gospodyni maj,
o nas nie dbaj.

Dawnij dziadulek zwiedzajc odpusty,
mia dug brod i worek nie pusty.
Teraz za dziadom ebra nie pozwol
i brody gol.

Dawnij bywao, dziad na odpust spieszy,
nieraz te byo, e pod krzakiem zgrzeszy.
A teraz chocia niekiedy i aknie,
to mu si zbraknie.

Te heretyki andary przeklte,
nie znaj jak to uczy pismo wite;
ledwie gdzie dziada na drodze zobacz,
puci nie racz.

Wjci, burmistrze odszczepiece wiary,
dziad ich nie minie eby nie wzi kary;
api, chwytaj, w powrozy obwi,
w koz z nim d.

Dawnij przywiza dziad ia (je) do kija,
by nie szczekaa na niego bestyja (pies);
pies teraz dziada nie pozna zdaleka
i na zaszczeka.

Dziady i ydzi, nieszczliwa liga,
na ich los biedny a si serce wzdryga;
ju sobie nigdy nie obmyl rady
ydzi i dziady.

Kiedy kto dawa za dusz wypominek,
bymy zmwili wieczny odpoczynek,
ledwie dziad pierwsze sowy modw gosi,
ju inny prosi.

Niech teraz wszystkie dziad zwiedzi kocioy -
to wrci do dom tak, jak wyszed goy.
Nikogo pieni pobon nie wzruszy
przy zmarj duszy.

Dawnij dziad krzywy chodzi po chaupach,
przez lito nad nim dali je w skorupach.
A teraz dziada wyprostuj srodze,
batem na pododze.

Jest tutaj w miecie stary wielki sknera,
chocia kawaler, biednych lichw zdziera;
dziadom nie daje, Bg go za to skarze,
cho stawia otarze.

Mamy tysiczne i z panw przykady, -
ci monych prosz gorzj jak my dziady;
bo im potrzeba na bale, ubiory
mie worek spory.

Niejeden z panw przehula pensyj,
i z cudzj potem jak my aski yje.
Jest i do panw ubranych do mody,
a zkd dochody?

Jak si otworz kocioa podwoje
panie si wlek modne majc stroje,
ksik kosztown cho ma ktra w rce
nie o Boj-mce.

W kociele teraz jak w jakim ogrodzie,
siadaj pastwo bo im dobrze w chodzie,
tam si witaj, o marnociach radz,
nam nic nie dadz.

Gdy si zaczyna boskich sw kazanie,
patrz czy w kociele kto z modych zostanie;
wszystko okoo dziadulkw ucieka
cho dziad kaleka.

A cho dzi dziadom brakuje na chlebie,
dziad za to kady bdzie prosto w niebie;
nasza za zemsta tam panw powlecze
gdzie diabe piecze.



"Lament dziadw Radomskich. (Zapiska z r. 1850)."
w: Oskar Kolberg Radomskie

Obce rzeczy wiedzie dobrze jest - swoje, obowizek.

Zygmunt Gloger - motto Encyklopedii staropolskiej, Warszawa 1972

a za tydzie...


do gry dokumentu

Publikacja wydawana przez: Stowarzyszenie Riviera-Remont, Scena "Korzenie". Redakcja: Kasia Andrzejowska, Antoni Beksiak, Remigiusz Mazur-Hanaj, Piotr z Warszawy Zgorzelski. Wszystkie projekty plakatw dla Sceny "Korzenie": Waldemar Umiastowski.

Wsppracuj z nami i pomagaj nam: Fundacja Kultury i Fundacja Stefana Batorego.

  

[ Powrt do Gazetka | Wykaz sekcji ]
Theme Design By SeriArt.net    Powered By Php-Nuke

=admin=

strona gwna