Kalendarium 2001

(1630 s³ów w tym tek¶cie)
(4875 ods³on)   Strona gotowa do druku




1994/95 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |

Co dzia³o siê w Domu Tañca w roku 2001 ?

  • styczeñ 2001 - nagrania kolêd na p³ytê kolêdow± DT u ks. Drozdowicza (Bielany)
  • 13 lutego 2001, wtorek- zabawa w Domu Tañca, u Architektów przy Koszykowej 55: Ket Jo Barat, kapela z Celestynowa, ¦piewaczki z Ml±dza, Pies Szczeka;
  • 20 lutego 2001, wspólne ¶piewy + kapela Piszczatowskiego, Go¶cie z Nizin, "u Architektów"
  • 26 lutego 2001, godz. 19.30 - zebranie organizacyjne Domu Tañca u Dominikanów, w kapitularzu.
  • 27 lutego 2001, wtorek u Architektów przy Koszykowej ostatnia hulanka tego karnawa³u Pies Szczeka
  • 23 marca 2001 w pi±tek Pies Szczeka w Galerii Nowa ( przy Teatrze Nowym), godz. 22.00.
  • 23 marca 2001 - "Postne granie" w Muzeum Etnograficznym w cyklu "Muzyka w Muzeum" org. M. Szajkowski ("Kapela ze Wsi W-wa")
  • 21 kwietnia 2001 - promocja ksi±¿ki Andrzeja Bieñkowskiego "Ostatni wiejscy muzykanci" z wydawnictwem Prószyñski i Muzeum Narodowym, Graj± B. Bobowski, kapela DT (Prusinowski, de Latour, Zgorzelski, Hanaj)
  • 25 maja 2001, godz. 19.30, Ko¶ció³ pw. ¶w. Wojciecha (wzgórze ¶w. Wojciecha 1) Pie¶ni nabo¿ne - BRACTWO UBOGICH (Anna Broda, Witold Broda, Janusz Prusinowski, Agata Harz, Remigiusz Mazur-Hanaj, Adam Strug) - sesja naukowa redakcji Czasu kultury pt. "Czas folku, czas folkloru, czas odnawiania tradycji" w Poznaniu
  • 19 czerwca 2001, "U Architektów" na Koszykowej 55; graj± do tañca zespó³ rumuñskiego akordeonisty Dmitru Stojki oraz kapele DT
  • 14 lipca 2001 - wychodzi p³yta "Muzyka z Domu Tañca" z nagraniami kapel Domu Tañca: J.Prusinowskiego, Pies Szczeka, Kapeli Kozby oraz cymbalistki A.Adamkiewicz.
  • 14 - 28 lipca 2001 - Grand Bal w Gennetines - Francja - kapela z Domu Tañca, Piotr Zgorzelski prowadzi warsztaty tañców polskich. Wszyscy tañcz± przez ca³y tydzieñ od rana do nocy tañce francuskie, w³oskie, hiszpañskie, rumuñskie, s³owackie etc.
  • sierpieñ 2001- zabawa w Poznañskim Domu Tañca, Pies Szczeka

  • sierpieñ - Festiwal Muzyki Dawnej "Pie¶ñ naszych korzeni" w Jaros³awiu

  • pa¼dziernik - uroczysto¶æ wrêczenia nagród "Totus tuus" za rok 2001

  • 13 pa¼dziernika 2001 sobota, godz.19 - W pa¼dzierniku w Domu Tañca warsztaty taneczne prowadzi Piotr Zgorzelski - spotkania w klasztorze Dominikanów, Freta 10.
  • W ¶rodê 17 pa¼dziernika w kasynie Pod Pa³kami (ul. Andersa 1) pierwsza po wakacjach wêgierska zabawa taneczna zaprzyja¼nionego Wêgierskiego Domu Tañca. Zabawy odbywaj± siê na przemian: w jednym tygodniu polska zabawa, w drugim - wêgierska.
  • 19 pa¼dziernika 2001 - Ukazuje siê pierwszy numer Wêdrowca
  • 24 pa¼dziernika 2001 ¶roda, godz.18 do 22 - w cyklu cotygodniowych zabaw pod szyldem Polsko-Wêgierskiego Domu Tañca muzyka radomska: kapela Jana i Stefana Gaców z Przysta³owic (radomskie), oraz uczeñ Jana Gacy Maciej ¯urek z kapel± Podró¿niczy Kolektyw Skrzypcowy (PKS) z Olsztyna
    Kasyno "Pod pa³kami" przy pl. Bankowym
  • 7 listopada 2001 - "Pod pa³kami" wêgierski dom tañca - 18.30-22.00
  • 10 listopada 2001 - u Dominikanów (ul. Freta 10) warsztaty polskich tañców dla pocz±tkuj±cych, godz. 18.00, sala Duszpasterstwa Akademickiego
  • 14 listopada 2001 - "Pod pa³kami" polski dom tañca - 18.00-22.00 (Pies Szczeka, kapela Nied¼wieckich, kapela Kozby); kwas chlebowy i chleb razowy z Milanówka.
  • 17 listopada 2001 - u Dominikanów warsztaty taneczne Piotra Zgorzelskiego
  • 24 listopada 2001 - u Dominikanów warsztaty taneczne Piotra Zgorzelskiego
  • 28 listopada 2001 ¶roda - "Pod pa³kami" polsko- wêgierskie andrzejki: graj± Kapela Stefana Nowaczka i braci Rutkowskich (m³ode pokolenie) z Maciejowic Ko¶ciuszkowskich nad Wis³± (skrzypce, harmonia trzyrzêdowa, bêbenek), kapela Wêgierskiego Domu Tañca (na prymie Wojciech £ukasz ze Spiszu + kontra + kontrabas), polskie kapele DT godz. 18.30-22.30
  • 30 listopada 2001 - u Dominikanów - Andrzejki (kapele DT), 18.00-22.00
  • grudzieñ 2001 - II numer Wêdrowca
  • 1 grudnia 2001 - u Dominikanów - nauka kolêd, prowadzi Agata Harz
  • 19 grudnia 2001 - Wieczór bo¿onarodzeniowy: godz. 18 Centrum £owicka, ul. £owicka 21 Warszawa-
    Mokotów.
    Tradycja ¶wi±t Bo¿ego Narodzenia w kulturze polskiej - gawêda Barbary Ogrodowskiej - oraz starodawne pastora³ki i kolêdy ¿ycz±ce u ludu polskiego zas³yszane na Mazowszu i Polesiu, w Lubelskiem, i w Sieradzkiem, wykonane in crudo na dudy, lirê korbow± i skrzypce oraz g³osy niewie¶cie: Agatê Harz, Emiliê Oko³otowicz, Katarzynê Andrzejowsk± -de Latour, Karolinê Dybowsk± wraz z dudziarzem Bartoszem Nied¼wieckim i lirnikiem Remigiuszem Hanajem.

  • grudzieñ - kolêdowanie wspólnie z Poznañskim Domem Tañca i Teatrem "Stacja Szamocin"

Gazeta Wyborcza:

"Impreza Domu Tañca w Apetycie Architektów.

We wtorek (20.02.2001) w "Apetycie Architektów" wyj±tkowa impreza. Oprócz tañców, obecnych zawsze na zabawach organizowanych przez Dom Tañca, us³yszeæ bêdzie mo¿na pie¶ni ludowe z Podlasia, Bia³orusi i Ukrainy.

Dzi¶ w "Apetycie Architektów" na imprezie Domu Tañca, us³yszeæ bêdzie mo¿na pie¶ni ludowe z Podlasia, Bia³orusi i Ukrainy.

Wyst±pi± m.in.: Go¶cie z Nizin i kapela Piotra Piszczatowskiego. Pierwszy z wymienionych zespo³ów, laureat nagród na licznych przegl±dach, jest dobrze znany w ¶rodowisku folkowym. Ma w swym repertuarze pie¶ni podlaskie i bia³oruskie, jak i muzykê taneczn±. Kapela wyst±pi w sk³adzie: akordeon, skrzypce, sopi³ka, bêben (i przede wszystkim ¶piew).

Piotr Piszczatowski (akordeon) zagra z Agat± Adamkiewicz (cymba³y, skrzypce). W ich wykonaniu zabrzmi± g³ownie tañce bia³oruskie. Styl gry kapeli Piotra Piszczatowskiego znany jest wszystkim tym, którzy odwiedzaj± Dom Tañca. Ludowo¶æ tkwi w niej g³êboko, w muzyce s³ychaæ echa czêstych wyjazdów na wie¶ w poszukiwaniu materia³u i inspiracji.

Przy okazji tej imprezy warto postawiæ pytanie o w±tki ludowe w muzyce folkowej: co sk³ania muzyków do nieustannych "powrotów do korzeni", co powoduje tak czêste dzi¶ nawi±zania do folkloru? Nie ma zapewne jasnej odpowiedzi - dla jednych to zabawa i rzewno¶æ melodii, dla innych inspiracje do w³asnych aran¿acji.

Wyj±tkowa wra¿liwo¶æ, na wsi czê¶ciowo ju¿ utracona (to spostrze¿enie m.in. z zesz³otygodniowej zabawy w Domu Tañca), pozostaje poszukiwan± dzi¶ przez wielu muzyków z miasta tajemnic±.

Dzisiejszy wieczór, choæ nieu¶wietniony obecno¶ci± autentycznych muzyków ludowych, bêdzie znakomit± okazj± do spotkania siê ¶rodowisk zafascynowanych folklorem wschodnios³owiañskim. ¦piewaæ bêd± bowiem równie¿ pasjonaci nie wystêpuj±cy pod ¿adn± oficjaln± nazw±, reprezentuj±cy czêsto oryginalne (niesceniczne) podej¶cie do muzyki ludowej. Taka nieformalno¶æ imprezy jest niew±tpliwie jej zalet± pozwalaj±ca na spontaniczno¶æ i muzyczne niespodzianki.

Jednocze¶nie, jak to w Domu Tañca, zapowiada siê ¶wietna zabawa taneczna. "Apetyt Architektów" (Koszykowa 55) jest dobrym miejscem: z przestrzeni± do tañca, niez³± akustyk± i niedrogim (jak na centrum Warszawy) piwem. Miejmy nadziejê, ±e Dom Tañca zago¶ci³ tam na sta³e. Wstêp na zabawê jest bezp³atny, zespo³y bêd± zbieraæ "do kapelusza". Pocz±tek imprezy o godz. 20."

Monika Walenko

z zapowiedzi koncertu w Poznañskim Domu Tañca 14 listopada 2001

"Muzyka ludowa Radomszczyzny jest bardzo ciekawa. Szczególna jest jednak ta powstaj±ca w tzw. mikroregionie kajockim. Kajoki le¿± miedzy Opocznem a Radomiem, Przysuch± a Nowym Miastem. Nazwê dla tego regionu wymy¶lili s±siedzi przedrze¼niaj±cy tutejszy sposób mówienia. Samych Kajoków to okre¶lenie pocz±tkowo obra¿a³o. Muzykom ¿yj±cym i tworz±cym tutaj Andrzej Bieñkowski po¶wiêci³ swa znakomit± ksi±¿kê "Ostatni wiejscy muzykanci". Pisa³ w niej: Podobno kiedy w s±siednich rejonach ubierano siê ju¿ z miejska, Kajocy chodzili w sagatowych portkach, a dziewczyny w ludowych spódnicach, usztywnionych na dole drutem. O ile muzykanci z przyleg³ych regionów mówili o zachowawczych zwyczajach Kajoków z lekcewa¿eniem, o tyle o ich muzyce mówili z podziwem, okre¶laj±c stopieñ jej trudno¶ci jako "kajockie wygibusy". Tutejsza okolica jest bardzo tradycyjna i zachowawcza. Dziêki temu d³ugo przetrwa³a tu znacz±ca rola klasycznego ludowego instrumentu - skrzypiec. Tutejsi arty¶ci w mistrzowski sposób opanowali technikê tzw. "ogrywania", a wiêc powtarzania niezliczon± ilo¶æ razy danego muzycznego motywu, z niewielkimi modyfikacjami, elementami improwizacji. Do tych mistrzów nale¿y w³a¶nie Jan Gaca. Jest on skrzypkiem, ma 68 lat, pochodzi z Przysta³owic Ma³ych. Bieñkowski pisze o nim w swej ksi±¿ce, ¿e jest jednym z ostatnich skrzypków weselnych. Jeden z ich bliskich s±siadów - skrzypek i basista - mówi³ za¶, ¿e: u Gacy graæ nie bêdzie, bo Gace s± dobre muzykanty jak nale¿y, a on s³aby. Janowi towarzyszyæ bêdzie jego stryjeczny brat Stefan. Ma on 59 lat, jest bêbnist±, ¶piewakiem, tancerzem. Zagraj± ludow±, surow±, autentyczn± muzykê "z pierwszej rêki", bez zmian, bez aran¿acji itp. Zagraj± wraz z nimi - na skrzypcach, basach, bêbnach, bêd± te¿ tañczyæ - Maciej ¯urek, Natalia Agosipowicz, Monika Maciejkowicz, Ma³gorzata Paszke i Piotr Spycha³a. Maciej ¯urek, który by³ ju¿ go¶ciem Poznañskiego Domu Tañca, tak wspomina pierwsze spotkanie z Janem Gaca:
"By³ sierpieñ - pó¼ne popo³udnie. Po piêtnastokilometrowym marszu (tyle jest z Przysuchy do Przysta³owic Ma³ych) weszli¶my do domu Jana Gacy. Wyskoczy³ z ³ó¿ka trochê zaspany. Machn±³ rêk± szerokim gestem zza g³owy - Panie, ale zaskoczenie - powiedzia³ uradowany, jak by¶my byli dawno niewidzianymi przyjació³mi. Zanim zd±¿yli¶my powiedzieæ, sk±d jeste¶my i co chcemy, Gaca wyj±³ skrzypce i nie pytaj±c o nic zacz±³ graæ... niesamowicie. Zakochali¶my siê w nim i w muzyce po 30 sekundach."

  

[ Powrót do Kalendarium | Wykaz sekcji ]
Theme Design By SeriArt.net    Powered By Php-Nuke

=admin=

strona g³ówna