Gazetka nr 17, wtorek 13 lutego 1996

(705 s³ów w tym tek¶cie)
(3660 ods³on)   Strona gotowa do druku





Dzi¶

Pan Jan Jamio³ z Marzysza w Kieleckiem mia³ czterech braci. W piêciu mieli s³ynn± "kapelê braci Jamio³", a gra³y w niej skrzypce, kornet, klarnet, basy, bêben. Czyli takie instrumenty jakie za ich czasów w Marzyszu by³y na weselu potrzebne.

Syn pana Jana, Wincenty, ma dzi¶ 79 lat i jak ojciec jest skrzypkiem. Wraz z 77-letnim bêbnist± Antonim Gabrysiem i basist± W³adys³awem Klimczakiem (lat 59; basy dwustrunne, stuletnie) prymista przypomni nam dawne ojcowe melodie, a szczególnie te najstarsze, na co wskazuje pradawny sk³ad muzyki.

Do oberków, polek, polki-mazur, ¶wiatówek tañczyæ bêd± te¿ tañcownicy z Marzysza.

Informacje

Z ró¿nych ¼róde³ otrzymali¶my nastêpuj±ce wie¶ci o imprezach folklorystycznych i folkowych:

W Muzeum Etnograficznym mo¿na obejrzeæ nastêpuj±ce wystawy:

1. Nikifor - ju¿ tylko do 18 lutego!
2. Dziady, Turki, Pucheroki - obrzêdy i zwyczaje ludowe w Polsce w fotografiach pracowników Muzeum Etnograficznego prowadz±cych badania w terenie w latach 1970 - 95. Otwarcie nowej wystawy w ¶rodê, 13 lutego.
Telefon: 27 66 69.
 

 1. X "£ódzkie ostatki", £ód¼, 13 - 19 II. Tel. (0­42) 54 01 85.
2. "Mazowieckie zapusty" - przegl±d zespo³ów przebierañców zapustnych, woj. ciechanowskie, 18 II. Tel. (0-23) 72 53 46.+
3. V Wojewódzki Przegl±d Zespo³ów "Kusaki", Parysów, 25 II. Tel. (0-25) 44 68 00.

I-sze Urodziny Domu Tañca

przesz³y do historii (Domu Tañca). Towarzystwo przyby³o do Podkowy Le¶nej w ¶redniej liczbie (oko³o 51 osób). Honorowi go¶cie i zaproszone instancje nie pojawi³y siê lub wmiesza³y siê w t³um anonimowo. Awaria wody w Domu Kultury ograniczy³a dzia³alno¶æ bufetu. Chiñskie zupki z proszku i piwo zast±pi³y oczekiwany gor±cy bigos. go¶cie nie ob¿erali siê za bardzo a skupili siê wy³±cznie na tañcowaniu.

Kapele Zarasiów/Porczków i Domu Tañca prze¶ciga³y siê w muzykanckich popisach. Wrêcz mo¿na powiedzieæ (lub nie mo¿na) ¿e uczniowie wyprzedzili mistrzów. Tañczono i w parach i w kole i w ró¿nych innych figurach. Nikt zbytnio siê nie nadwerê¿y³ w tañcu choæ o 4 rano go¶cie odpoczywali po k±tach. Czê¶æ znalaz³a miejsce do spania w sali Klubu przedszkolaków przy drabinkach a inni odpoczywali w wie¿y na materacach. Pierwsza ranna kolejka zabra³a go¶ci i Kapelê z Nieznamierowic do Warsiawy...

A do koñca lutego w Domu Tañca na Jezuickiej ferie...

Kasia Andrzejowska

Przygoda druga

Pojechali¶my w piêcioro za miasto: Monika, Remek, Antoni, Marcin i ja. Je¶li kto czyta³ Przygodê (pierwsz±) zauwa¿y, ¿e tamta zaczyna³a siê tak: Pojechali¶my we troje za miasto... Je¶li w Przygodzie dziesi±tej pojedziemy za miasto w dziewiêædziesiêcioro dziewiêcioro to bêdzie to z pewno¶ci± oznaczaæ, ¿e grono poszukiwaczy przygód siê powiêksza.

Skrzypek z poprzedniej przygody teraz zagra³ nam razem z harmonist± i bêbnist± sporo oberków, polek ale i walców, rumb i fokstrotów.

Marcin lubuje siê w muzyce dawnej (Jan Sebastian Bach czy Frescobaldi). Dlatego naj¿ywiej reagowa³, gdy kapela zagra³a tzw. "komplet" czy inaczej "garnitur". Przypomina³o mu to cykl dawnych tañców dworskich. Na wsi w takim cyklu gra siê bez przestanku po kolei polkê, oberek, walc i fokstrot. Na prawdziwej zabawie po takiej serii wszyscy tancz±cy padaj± na pod³ogê i ³api± oddech przez najbli¿sz± godzinê. A kapela ma czas na zjedzenie i wypicie jak siê patrzy.

Kasia Andrzejowska

Wyszukane

Od ¶redniowiecza a¿ do czasów rewolucji francuskiej muzyka by³a jednym z g³ównych filarów naszej kultury i naszego ¿ycia. Jej znajomo¶æ by³± czê¶ci± wykszta³cenia ogólnego. Dzisiaj muzyka sta³a siê jedynie ornamentem pozwalaj±cym zape³niæ puste wieczory wizytami w operze czy filharmonii, przystrajaj±cym oficjalne uroczysto¶ci, czy te¿ przy wydatnej pomocy radia wypieraj±cym i o¿ywiaj±cym ciszê domowej samotno¶ci. St±d bierze siê ów paradoks, ¿e wokó³ rozbrzmiewa zdecydowanie wiêcej muzyki ni¿ niegdy¶ (otacza nas prawie bez przerwy), ale nie ma ona dla naszego ¿ycia ¿adnego znaczenia, pozostaje tylko "mi³± ozdóbk± ?
 Tak wiêc dzisiaj znajdujemy siê w sytuacji praktycznie bez wyj¶cia: wci±¿ jeszcze wierzymy w si³ê i w³adzê muzyki, ale jednocze¶nie musimy stwierdziæ, ¿e zosta³a ona zepchniêta z pozycji centralnej na margines dawniej wzrusza³a, dzi¶ tylko siê podoba. Trudno aby¶my siê czuli tym usatysfakcjonowani; wyznam wrêcz, ¿e gdybym uwa¿a³ tê sytuacjê za nieodwracaln±, natychmiast przesta³bym zajmowaæ siê muzyk±a
Nikolaus Harnoncourt "Muzyka mow± d¼wiêków"
t³um. M. Czajka, Warszawa 1995.

Nikolaus Harnoncourt (ur. 1929) jest austriackim wiolonczelist± i dyrygentem, jednym z twórców
nurtu zajmuj±cego siê wykonywaniem muzyki dawnych epok zgodnie z realiami owych czasów.


do góry dokumentu
Publikacja wydawana przez: Stowarzyszenie Riviera-Remont, Scena "Korzenie", ul. Waryñskiego 12, 00-361 Warszawa. Telefon: 660 91 12 , fax: 25 74 97. Redakcja: Kasia z Psikoniówki Andrzejowska, Antoni Beksiak, Remigiusz Mazur-Hanaj, Piotr z Warszawy Zgorzelski. Plakaty dla Sceny "Korzenie": Waldemar Umiastowski.
Wspó³pracuj± z nami i pomagaj± nam: Fundacja Kultury, Fundacja Stefana Batorego i Urz±d Gminy Warszawa-Centrum.
Pismo "Korzenie" mo¿na znale¿æ w Muzeum Etnograficznym i we wtorki w "Remoncie".
  

[ Powrót do Gazetka | Wykaz sekcji ]
Theme Design By SeriArt.net    Powered By Php-Nuke

=admin=

strona g³ówna