Warsztaty tańca 2024 — sezon zimowo-wiosenny
Data: 05-01-2024 o godz. 13:07:57
Temat: Warsztaty


Zimowo-wiosenny sezon warsztatów tańców tradycyjnych ruszył 8 STYCZNIA 2024! Jednakowoż doł±czyć można w każdym momencie.

Spotykamy się co tydzień w poniedziałki od 20.00 do 22.00
w Ambasadzie Muzyki Tradycyjnej — Jazdów 3/20

Warsztaty s± przenaczone dla każdego, kto chce się zacz±ć uczyć, kontynuować naukę lub doskonalić umiejętno¶ci taneczne. Bez względu na zdolno¶ci, poziom zaawansowania, czy całkowity brak pożycia z tańcami, każdy może przyj¶ć — kiedy¶ w końcu trzeba zacz±ć. Warunek jest jeden: CHĘĆ.

6 maja będ± grać znowu ZWYKLI LUDZIE, czyli Joanna i Stanisław Strelnikowie z Witkiem Wojciechowskim. Zagraj± mazurki od Kazimierza Mety z Gliny oraz mazurki i polki od Józefa Fiderka i Władysława Koperkiewicza z okolic Kra¶nicy. Będziemy więc porównywać repertuar taneczny i muzyczny z pogranicza rawsko-opoczyńskiego.




Spotykamy się do 17 czerwca 2024 r. Warsztatów nie będzie 25 marca i 1 kwietnia.

Prowadzenie: Grzegorz Ajdacki

Zrzutka na koszty bież±ce Ambasady: 10 zł

- 8 stycznia byli go¶cie z dalejka — do tańców kaliskich zagrał na skrzypcach Mateusz Raszewski z Ani± Sitko na basach i Kub± Koron± na bębenku obręczowym. Uczyli¶my się oberka z owijokiem oraz czterech różnych odmian polek. Przez chwilę poćwiczyli¶my również owijoka sieradzkiego dla wyczucia różnic między tańcami kaliskimi a sieradzkimi (44).

- 15 stycznia melodie od Gaców i od Lipców zagrał Kuba Zimończyk na harmonii z Frankiem de Latourem na barabanie. Tańczyli¶my kajockie oberki, polki i fokstroty (29).

- 22 stycznia znów mieli¶ny kajockie oberki, polki i fokstroty. Do tańca grał Witek Wojciechowski (skrzypce, ¶piew), Antek Hasso-Agopsowicz (bębenek, ¶piew, basy) i Marta Gotfryd (basy, ¶piew, bębenek) (37).

- 29 stycznia uczyli¶my się tańców z Białorusi: polki i różnych figurowych. Dominowały tańce „ptasie”: wierabiej, żurawiel oraz bazar (który w kaukaskim oryginale miał być na¶ladowaniem orła). Poprowadziła Alena Leszkiewicz, a zagrała kapela Kufar (33).

- 5 lutego zago¶ciły u nas melodie i tańce suwalskie: kochaneczka, polki (trzęsiona, równa i galopka), walc, kozak, oberek i krakowiak. Zagrali: Tomek Pękala (skrzypce) i Mateusz Dobrowolski (bębenek) (45).

- 12 lutego były tańce z południowo-zachodniego Mazowsza. Oberki i polki od Stanisława Klejnasa z Raducza zagrała kapela w składzie: skrzypce, basy, bębenek rękami Piotra Kaznowskiego, Asi Sztuckiej i Konrada Żebrowskiego (35).

- 19 lutego było po kajocku. Mazurki od Józefa Kędzierskiego i od rodziny Gaców zagrali: Witek Wojciechowski, Antek Hasso-Agopsowicz i Marta Gotfryd (skrzypce, basy, bębenek), a uczyli¶my się do nich oberków. Spotkanie poprowadziła Agnieszka Paprota z Ol± Wieck± (31).

- 26 lutego pouczyli¶my się trochę tańców miejskich: polek i fokstrotów (krokiem „z nogi” i „dwa na jeden”), walczyków i tanga. Zagrał Mateusz Kowalski na akordeonie i Grzegorz Domański na barabanie (41).

- 4 marca, po dłuższej przerwie, był kujawski kujawiak. Zaczęli¶my od najtrudniejszej, ¶rodkowej czę¶ci, póĽniej przyspieszyli¶my, a pod koniec przećwiczyli¶my parę figur do czę¶ci najwolniejszej. Na zakończenie zrobili¶my cało¶ć: chodzony, kujawiak i oberek. Zagrał Rafał Mi¶ta na skrzypcach, a przybasowała Agnieszka Paprota.

- 11 marca uczyli¶my się i utrwalali¶my kujawskiego kujawiaka oraz wprowadzili¶my do niego nowe elementy. Trochę czasu po¶więcili¶my również bardzo już rzadko tańczonemu szorcowi. Zagrał na skrzypcach Rafał Mi¶ta, a przybasował mu Witek Wojciechowski (26).

- 18 marca przygotowywali¶my się do wtorkowej imprezy na ¦więtego Józefa. Zwyczajowo takie imprezy były ponoć organizowane w ¶ródpo¶ciu od czasów X. Józefa Poniatowskiego, który był ¶wietnym tancerzem. Uczyli¶my się oberków, polek oraz fokstrotów, a także walczyków. Zagrali: Witek Wojciechowski (skrzypce, bębenek), Antek Hasso-Agopsowicz (harmonia trzyrzędowa, bębenek) i Marta Gotfryd (basy, bębenek). Były to zatem tańce kajockie, ale na imprezie miały się też pojawić melodie m.in z Kujaw i z okolic Dobrzelina. Po¶więcili¶my zatem chwilkę na obja¶nienie różnic w tańcu między tymi regionami (26).

- W Wielki Poniedziałek i w Lany Poniedziałek (25 marca i 1 kwietnia) warsztatów nie było.

- 8 kwietnia były tańce warszawskie: polki, fokstroty, walczyki i tanga, a tańczyli¶my krokiem „z nogi”, „dwa na jeden” i „raz, dwa, trzy”. Szlagiery warszawskie zagrał Heniek Małolepszy na bandżo (38).

- 15 kwietnia zagrał Mateusz Niwiński (skrzypce) z Ig± Wasilewsk± (skrzypce), Asi± Sztuck± (basy) i Mateuszem Dobrowolskim (baraban). Były to melodie z regionu sannickiego od Józefa Ciastka i od Piotra Figurskiego. Uczyli¶my się oberków i dwóch odmian polek (31).

- 22 kwietnia były melodie i tańce z Suwalszczyzny. Z Tomkiem Pękal± na skrzypcach zagrał Ihar ®ałtkoŭ na barabanie. Na rozgrzewkę była kochaneczka, potem polki (galopka, trzęsiona i równa), walc i padespan zwany niekiedy podespańcem (32).

- 29 kwietnia grali dawno nieobecni ZWYKLI LUDZIE, czyli Joanna Strelnik (skrzypce) i Stanisław Strelnik (bębenek), tym razem z Witkiem Wojciechowskim (basy, ¶piew), który prze¶piewywał się z Agnieszk± Kalit± (¶piew zza okna). A zagrali mazurki z Nieznamierowic od Józefa Zarasia. Tańczyli¶my oberki (do mazurków) w wersji od rodziny Zarasiów (Jana, Mariana i Krystyny Laskowskiej z domu Zara¶) (38).







Artykuł jest z Dom Tanca
http://www.domtanca.art.pl

Adres tego artykułu to:
http://www.domtanca.art.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=615